söndag 17 oktober 2010

Vad är egentligen Piratpartiet? Vad står vi för?




En mycket intressant fas börjar ta sin form inom vårt parti. Vi har nu efter en intensiv valkampanj, fått tid att reflektera över var är vi som parti. Jag som Anne har svårt för att vissa sakfrågor får tyvärr för stor plats inom vårt parti. Eftersom vi *yrar* som höns, tuppar och har ingen aning om hur våra skrivna ord landar i verkligheten Sedan om jag uttrycker åsikter som rör dessa sakfrågor, så har det ej något med att göra att jag vill gruppera mig inom pp, eller att jag tar ställning emot någon individ. Rick Falkvinge är vår partiledare, och Anna Troberg är vår vice partiledare. Jag ser dem som olika personligheter, som kompletterar varandra. Partiet är för mig ett parti, inte ett internt bråkforum, där vi kastar skit på individer.

Anna har bloggat om ett trattsystem, där vi ska gemensamt jobba fram vad vi är och vad vi driver för frågor och hur. För någonstans så måste vi som individer i piratpartiet, ta ställning och ej alltid tro att piratpartiet kretsar kring mitt sätt att tänka och tycka. Jag säger varså god och byt parti eller var med och utveckla vårt.

Hax skriver och funderar kring detta, verkar som om han vill ha igång en diskussion, lite för fegt genom att ej ta ställning, i min smak.Simon Rosenqvist därmot han vet vad han vill och vet varför han är med i piratpartiet. Isak Gerson instämmer med Simon.
Q har funderat lite och jag tror hans tankebanor med kommer ur viljan att vi faktiskt tar ställning och gör ett klart och tydligt parti. Johanna D kikar med på detta och skriver en enkel men så svårt genomförbar irl sanning. Att vi helt enkelt måste ta A,Boch C i rätt ordning.
Vi har definitivt en utmaning framför oss, i det att vi måste se till att locka till oss folks intresse, ha någonting fungerande att säga och sedan göra det vi säger begripligt. Steg ett blir att göra detta någonting begripligt och intressant för oss själva - och som tur är så har vi tre år på oss att göra just detta innan kritan återkommer, avslutar Johanna med.
Infallsvinkel, har valt att sätta sig rent praktiskt och arbeta på: För en tid sedan drog jag igång ett projekt under slagordet ”Bredda partiet”.
Vad gör jag då? Det ska jag fortsätta fråga mig, tills jag finner min plats i piratpartiet, eller att jag kliver ur. Mycket beroende på var vi hamnar som parti. Men jag ser detta utvecklingsarbete som mycket intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar