torsdag 11 november 2010

Vi är hela människor





Här kommer lite funderingar om hur komplicerade vi är som individer. Våra känslor är ej alltid så rationella. Jennie Rehbinder har varit och är min ledstjärna i att fånga fina stunder. Jag har gått kurs hos henne Kärlek liv och lust, lärt mig att bejaka lusten till sex och njuta. Lärt mig att jag är en hel kropp med fitta och allt annat.
Efter ett helt underbart möte med en man, med massage, sex, närhet, ömsinthet och må bra som kvinna. Har jag efteråt haft jobbiga känslor med mycket tankar runt, hur blir det här nu? Jag har känt lite oro för att detta bara handlar om sex, jag vill ju bli bekräftad som individ. Sedan kom tankarna om varför jag inte kan fånga den fina stunden och bara må bra av den. Men mitt svar på detta är att vi är hela människor. När jag verkligen mådde bra och öppnade upp mina sinnen, slappnade av och njöt. Så passade andra känslor på att efteråt komma upp inom mig. Känslor som jag bär men ej känner av till vardags, ilska, sorg, minnen och ångest över min egen ensamma singel situation. Här kommer en svårighet för mig, hur ska jag handskas med detta? Kanske sluta ha sex för att slippa känna jobbiga tankar? Nej det är ingen bra lösning på detta problem, när jag äntligen efter många år kan slappna av och bara njuta av stunden samt tillåta mig själv att ha skönt.
Jag får ta till mitt knep som jag brukar, koppla på hjärnan och samtala med mig själv.
Kognitiv beteendeterapi i min egen tolkning. Jag kan med att tänka påverka mig själv, söka lösningar praktiskt och träna på det. Alltså mer sex och mer njuta, inse att det kan dyka upp jobbiga känslor men inte bli för orolig och ha ångest över det. Utan mer bara konstatera att så är det, men att det sköna överväger det jobbiga.

Jag avslutar denna bloggtext med att citera en ung kvinna och hennes konstaterande om varför kvinnor har sex.
"Kvinnor har frivilligt sex med män av en mängd olika skäl: en del är
bara uttråkade, en del vill uppnå fördelar av olika slag, en del vill
bli gravida, en del vill tacka för många drinkar tidigare under kvällen,
en del gillar helt enkelt sex och är inte så petiga med valet av
partner, en del gillar sex och gillar också en liten peng om det ändå erbjuds, en del är förälskade i sin partner och vill skänka honom en oförglömlig upplevelse. Och så vidare i all oändlighet."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar