söndag 20 mars 2011

Kan Kärlek vara Svartsjuka otäck sådan?


Förälskelse är en fas, som är helt underbar för många, sms samtal mm. När den borde gå över till en trygghet med varandra att en ger den andra parten utrymme och frihet. Enkla saker som att få prata i telefon med sina vänner utan att bli störd med frågor eller att den andra parten kräver närhet och klänger, då kanske det inte är Kärlek?
Var på ett hotell i Göteborg med en kvinnlig kompis, han hade skickat en ros till vårt rum. Men vad gulligt tyckte jag. Tills jag genom henne fick veta att det var hans sätt att kolla, var hon var. Stämde det att hon skulle vara på det hotellet med mig? Han utövade enorm kontroll genom att t.ex. ta tid, när hon solade i ett solarium. Tog det någon minut extra så utsattes hon för förhör om vad som hänt dessa minuter.
Det svåra tycker jag är att se när gränsen från Kärlek går över till Svartsjuke kontroll. Ibland är det ju så att båda utövar detta på varandra för att inget hot skall komma in i relationen.
Vi individer är ju komplicerade varelser. Ibland kan vi ju tom bli sura om den vi har en relation med ej ställer frågor.

Du ska lita på din inre röst, hör du själv att partnern går över gränsen, då är det så.

Vad har jag för form av svartsjuka inom mig, är ju en viktig fråga att ställa sig? Själv är jag ju inte lätt att vara med, eftersom jag är dubbel i mitt sätt att vara. Jag vill ha min frihet, men vill vara i första rummet hos min partner. Tror faktiskt att det går att kombinera om en har förmågan att #prataomdet. Det jag gjort är ju att söka tysta relationer för att bejaka mitt eget behov av tystnadens frihet. Det kan vara därför som jag är singel och faktiskt trivs med det. Jag har min frihet att faktiskt få vara i mitt första rum.

...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar