söndag 27 mars 2011

Ung pirat förbundskongress och tankar om grupp

Länkärlek till ung pirat som haft förbundskongress i helgen. Framtidens är här nu. Lycka till alla pirater som far hem nu med energi och lust till politik. Detta är Ung Pirats förbundsstyrelse 2011! Ordförande •Gustav Nipe Sekreterare: •Nils Agnesson Ledamöter .Victoria Westberg •Niklas Dahl •Sandra Grosse •Max Gnipping •Lars Johansson Suppleanter: •Mikael Holm •Malin Ahnberg •Carolina Sartorius •Mimmi Lowejko •Patrik Greco ............................................................................................................................................................................ ... Anna troberg ledare för Piratpartiet skriver om de osynliga som kämpat med att göra partiet synligt på nätet med serverflytt Som ni kan se är Piratpartiets system glädjande nog nu uppe igen efter serverflytten i fredags. Även Ung Pirats system är nu igång. Jag blev i fredags informerad av Bahnhof om att det skulle ha skett någon form av kommersiell verksamhet via Piratpartiets it-resurser. Vi har ännu inte utrett det hela helt, men vi kan redan nu konstatera att problemet inte varit av exakt det slag som jag fick information om. Det har inte skett någon kommersiell verksamhet via Piratpartiets it-resurser, utan via en router som inte är Piratpartiets, men som vi och flera andra verksamheter använt sig av. Piratpartiets servrar huserar numera hos Portlane, som tog emot oss med öppna armar och med kort varsel. Jag vill också passa på att tacka Piratpartiets tekniker som slitit som djur sedan i fredags för att snarast möjligt få igång våra system. skrivet av Anna Troberg Partiledare ... ........................................................................................................................................................................ Jag själv har funderat över hur grupper fungerar. Detta blir naturligt eftersom Ung pirat arbetat i grupp hela helgen med bl.a. val av ny förbundsstyrelse. Samt att Piratpartiet har styrelseval under kommande vårmöte. Jag har sett att mab Mattias Bjärnemalm är nominerad, gjorde själv en kompletterande nominering av Daniel Svensson till styrelsen. Gruppen är ju individer som tillfälligt eller en stund träffas med ett gemensamt mål, arbete i fokus. Regler och stadgar styr upp hur detta arbete skall fungera, samt faktiskt alla våra önskemål om vilka underverk de skall utföra under tiden vi valt dem. Fördelen med Ung pirat och Piratpartiet som jag ser det är vårt öppna sätt att arbeta, diskutera i chattar, forum, bloggvärlden. Det gör förhoppningsvis det lättare för individerna som skall in i gruppen att hitta sin roll och vad de kan tillföra för att piraterna tar plats i framtiden. Genom nätet så har vi kanske en bra bild av varandra, som gör arbetet lättare. Här kommer min kärntanke. Att det som är fördel kan även bli till nackdel. Det vi ser som en nackdel kan faktiskt ibland vara till fördel. Det svåra är i grupper att låta individer få glänsa, leta efter deras styrka och släppa fram det i arbetet. Men det kanske finns en individ i som ser och tänker på detta, som då tar rollen att lyfta fram de andras styrkor? Här är det svåra att sätta dem på plats som är envisa och kanske kvävande, det kan många av oss vara i olika gruppsammanhang. Individ som är väldigt envis, kan kanske användas i arbetsuppgifter där envishet är en styrka? Ta tuffa diskussioner i forum t.ex. om gruppens arbete. Individ som är tyst kanske bär på information genom att den lyssnat? Genom samtal mellan möten, så kanske dennes kloka tankar kan tas med till nästa möte? Då känner jag att det är viktig med bekräftelse vart tankarna kommer ifrån. Som individ så växer du faktisk själv i andras ögon om du talar om att den har tanken har jag fått från den personen. Våra arbetsmetoder på nätet och öppenheten gör att det på något sätt alltid kommer fram vem som står för tanken. Förr kunde individer stjäla kloka personers idéer och lansera dem som sina egna. ...

2 kommentarer:

  1. "stjäla kloka personers idéer" fick mig att lägga till. Ur humanistisk synvinkel kan idéer inte betraktas som något som går att stjäla utan något människan delar med sig av till varandra. Semantiskt går det heller inte att tala om någon stöld då personen som påstår sig ha gett upphov till tanken inte blivit bestulen på något, han har ju idéen kvar.

    Något jag ofta funderat och retat mig på långt innan det uppstod en debatt om fildelning och Piratpartiet bildades och tom innan jag började tänka i politiska banor har varit att när citat funnits med i filmer, böcker etc. så har det alltid följts av ett namn. Precis som om JUST den personen är den enda som kunnat haft den tanken och formulerat sig på det viset - förmätet så det förslår. Det kombinerat med att citatet alltid skänkt någon sorts trovärdighet och patos till sammanhanget var nog det jag störde mig på.

    Jag förstår förstås att du i det här fallet hade utgångspunkten i individen och att en sådan behöver bekräftelse på det den gör och att uppmärksamma olika personers kvaliteter är viktigt i grupper.

    SvaraRadera
  2. mitt synsätt är att tankar uppstår ur möten mellan oss. Det är ju som du skriver, i citaten så kanske det finns flera personers tanke. Vi påverkar varandra ur mötet mellan våra ord,kroppspråk och tankar, så växer en ny tanke och insikt fram. Ingen går opåverkad ur ett möte mellan två individer, båda lämnar mötet med något nytt med sig. Det finns nog med i min andemening, att den som lyssnar samlar tankar, sorterar dem. Har gruppen tur så springer det fram ett förlag typ arbetsförslag. Det är det som individen ska få bekräftelse för. Att tankar är samlade och en kan gå vidare genom att göra så här, eller så där.

    SvaraRadera