tisdag 3 april 2012

Kan jag påverka EU?


inspelat av Nicolas Sahlqvist

Bruno Kaufmman föreläste i göteborg Lördagen den 31 april. Journalist och arbetat med demokratifrågor samt att han jobbar med direktdemokrati i Falun. Jag kan rekomendera er som föreläser att lyssna på Bruno. Han har ett intressant sätt att hantera sina åhörare. När de försöker komma med dåliga exempel från tex högerskalan politiskt, så svarar Bruno med ett liknande exempel från vänstern. Han har ett intressant sätt att få fram sitt budskap. Intressant att se är att han använder enkla ord och bilder för att delge oss sina tankar och information.
Hur möjligheterna ser ut för oss medborgare att kunna driva frågor enligt Europeiska medborgarinitiativet, Personligen tror jag att detta är ett arbete för medborgare med breda Europeiska kontakter samt enormt tålamod. Kanske räkna på envist långsiktigt arbete  under många år. Jag ser piraternas arbetsmetod som en möjlighet att faktiskt kunna driva en politiskt sakfråga enligt det  Europeiska medborgarinitiativet.
Hax har tittat på detta och skrivit om svårigheterna, vilket är bra:
Men i praktiken är det mest ett slag i luften. Möjligen kommer en del resursstarka organisationer och särintressen (som redan gör sig hörda i Bryssel) att kunna använda sig av detta nya verktyg. Men för de flesta vanliga människor blir medborgarinitiativet nog mest en teoretisk möjlighet.
 Jag ser att hindren är stora för att kunna utnyttja sin medborgarrätt. Det är inget för oss som är impulsiva och vill se resultat direkt. Min fråga eller känsla är om det finns envisa pirater som älskar att jobba långsiktigt, så kan jag tänka mig att detta är intressant. det som krävs är ju goda europeiska kontakter samt ett enormt långsiktigt tålamod.

På kommunal nivå så har vi sedan 1 januari 2011 enligt grundlag rätt att driva frågor kommunalt till Folkomröstning genom medborgarinitiativ. Vilket heller inte är det lättaste, makten är ju ej intresserad av att störas under de år som de valts till makthavare. Jag väljer att hänvisa till inspelad föreläsningen ovan, gällande detta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar