onsdag 29 augusti 2012

Hur påverkar nätet mig eller dig?




Hur har jag förändrats sedan tekniken gjort sin framfart och vi lever mer och mer på och med nätet. Jag har bla släppt en mycket bra vana som jag ägnat år åt att lära mig. Detta med att göra en sak i taget, nu har jag laptopen på, när det plingar så släpper jag det som av mig själv bestämts att skall göras, i detta fallet nu är det min disk, som tar flera timmar att bli klar.
Frågan blir för mig är detta en positiv utveckling av mig? Hur stor del av den styr jag själv eller är det tekniken som styr mig och dig?
Var på en föreläsning med Forskare Mathias Klang från Göteborgs universitet. Så denna bloggpost blir mina tankar och ord av att ha lyssna på Mathias syn på hur tekniken påverkar samt hur vår  vår närvaro i sociala medier ser ut.
 Oups, nu drog jag iväg från detta skrivande in i Facebook och svarade på en kommentar gällande korsetter, är detta vettigt och hur påverkar det min hjärna samt mitt psyke att jag slänger mig runt på nätet och känslomässigt reagera olika på vad jag ser. Denna sommar har jag märkt av det detta, när jag gråtit på facebook tillsammans med hundkompisar när hundar som jag lärt känna i Värmland avlivats pga ålder eller sjukdom. Sedan har jag kikat in på Twitter eller G+ och skrattat åt en rolig historia eller deltat någons glädje, för att snabbt ta mig en tanke över nyhetsflödet och fundera på Eurons fall.

  Japp  där drog jag iväg igen, skulle bara hämta en länk och förmedla den, men yrade bort mig och klickade lite fel. Har ej trott detta om mig själv att jag faktiskt förändrat och har ett multitaskande beteende, blandar hej friskt med Tv, nätet och praktiska uppgifter i mitt hem.

För min del så vinner tekniken, styr jag detta val medvetet och i så fall varför? Det jag vet att jag medvetet styr är vad jag läser eller inte läser. Nu när jag känner att det blir lite motstånd i att skriva, så gör jag snabbt ett val att ta en paus och ta en  cigg.

Hur påverkar nätet vår förmåga att hämta kunskap, flyr vi till lättsam underhållning istället för att läsa en längre text. Den frågan är viktig nu när skolan hamnat i detta nätbrus vare sig den vill eller inte. Eftersom generationen som går i skolan nu är och lever med och i tekniken . Jag tror att den skillnaden ej blir större än tidigare skola. Individer som har ett teoretiskt intresse kommer att hämta mer aktuell kunskap och förkovra sig. Samtidigt så de som är praktiker kommer att flyktigt läsa och finna andra sätt att underhålla sig på nätet under skoltid. Detta är inget nytt för skolan, tidigare satt vi praktiker och viskade, skickade små lappar kikade ut genom fönstret och drömde oss iväg. Jag tom utvecklade ett ansiktsuttryck som intresserat lyssnade på läraren, medan jag var i drömmens värld.
Så på Mathias fundering om Hur kunskapens kraft blir i nutid. så hävdar jag efter att ha utgått ifrån mig själv och mitt nätbeteende att den kvarstår. De som kan och vill förkovra sig kommer att fortsätta göra detta utifrån ett egenintresse. Men det sker en förskjutning av detta, du vet ej riktigt vem som besitter kunskapen idag. Skolan bör vara varse detta, Sverige kan ej längre hävda att vi är ett kunskapsland. För det behövs bara en online uppkoppling och en skärm, så kan vilken individ som helst i vilket land som helst hämta kurser mm. Faktum är att framtidens kunskapssamhälle är ju redan här eftersom vi kollektivt valt att bejaka teknikens utveckling.





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar