söndag 5 augusti 2012

Kan en påverkas positivt av nätet?

Som individ väljer jag själv vad jag vill kika på och läsa. samt att jag väljer hur detta ska påverka mig. Två freinds på G+ Var ner till Göteborg och fotograferade, samt lade ut bilder, som jag såg. Irene bloggade om detta. Ostindienfararen Götheborg lägger till vid Stenpiren i Göteborg I hennes blogg finns berättelsen om hur fartyget kommer in och lägger till vid hamnen. Jag tog mig en tur ner och fotograferad lite och fick mig en härlig promenad efter kajen. Passade på att köpa mig tjärljus så jag fick med mig den där härliga doften hem.
Jag väljer att låta nätet påverka mig positivt, letar efter det som förgyller just mitt liv. Just nu när jag skriver detta känner jag doften av mina ljus vilket är en enormt positiv doft. Påminner mig om gamla tjärade ekor mm.






Hittade några häftiga krigsfartyg på min promenad med. Fartyg, vind och vatten ger mig en sådan känsla av frihet. Så denna promenad gav mig mycket positiv energi och känsla av frihet.

GP

Uppdaterad 30 november 2012

Eftersom denna bloggpost är välbesökt så fortsätter jag med tankar om hur vi kan föhålla oss positiva på nätet. Jag självsanerar mig nog när jag skall kommentera en post oavsett vad det gäller. Någon som redovisar ett jobb de gjort , så väljer jag att läsa noggrant för att se hur individen tänker och hur arbetet utifrån det blir gjort. Har jag en positiv kommentar så skriver jag den. Fast om min kommentar skulle bli halvbra med en avlutande mening som börjar på Men det kunde....bla ...bla ...bla Då tar jag ett medvetet val att hålla tyst. För insikten om att varje individ som sitter vid en Laptop har ju alltid sin syn på det vi betraktar. Att vara tyst ibland kan vara den bästa kommentaren i ett blogginlägg eller en diskussionstråd. Det svåra med att finna positiva utvecklande energigivande platser på nätet ligger i oss själva. Hur vi förhåller oss till nätets kraft och om vi ser möjligheterna till att stötta varandra och se Love and pease.

Diskussionstrådar som startar med en åsikt, är intressant eftersom de oftast väcker starka känslor om en är emot denna åsikten. Där försöker jag om jag blir arg på åsikter att avstå kommentar under min ilska, utan låter min känsla lägga sig lite för att jag ska kunna koppla på min hjärna och fundera lite mer klarsynt över vad som gör mig arg, vad är det i åsikten som jag ej är för. Sedan har det hänt att jag ej kommenterat, för nätets positiva kraft kan en oskriven kommentar vara den bästa. För att jag kanske ej finner vettiga argument emot påståendet, så att det går att formulera i ord. Jag kan även göra ett val att skriva att jag ej delar åsikt men vill bara tala om  det. För här är samma utgångspunkt som gäller: Från varje laptop så kommer en åsikt som påverkas av individers nätverk bakgrund mm. Så i en positiv mening så finns ej chansen att vi enas ofta inte ens i ovesäntliga smådetaljer. Tiga är guld annars en stunds eftertanke innan orden sätter sitt märke i nätet.

4 kommentarer:

  1. Fina ljus och härliga bilder på detaljer på Götheborg.

    Ja, det finns mycket vackert att se längs hamnen, jag älskar att promenera längs hamnen och ibland kan man till och med känna havsdoften.

    SvaraRadera
    Svar
    1. instämmer, känner med doften av havet ibland. Ja det är en härlig promenadsträcka, samt att för min kropp så är den ojämna stenbeläggningen perfekt att gå på, får variation i stegen vilket minskar smärtan. Så det är en fin plats att vara på.

      Radera
  2. Man väljer själv vad man vill läsa och titta på! Jag försöker att alltid välja bilder som gör mig själv glad på min blogg.

    Det här inlägget gjorde mig väldigt sugen på att hälsa på Ostindiefararen Götheborg igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så, en får välja och stänga av lite ibland. Jag vill gärna följa med i det aktuella tex politiska läget, men att jag tar perioder när jag fokuserar på annat framför allt som du skriver gör mig glad och det som tillför mig något positivt. Helt klart värt ett besök och kika på den närmare.

      Radera